De regering-De Wever heeft afgelopen nacht nog een aantal knopen doorgehakt en onder andere een beslissing genomen over de btw-verhoging op afhaalmaaltijden. Handelsfederatie Comeos die de supermarkten vertegenwoordigt maar ook de gestructureerde horeca, betreurt de verhoging maar is tevreden dat er nu duidelijkheid is over de scope en de impact van de maatregel.
De nieuwe regeling bepaalt dat het hogere btw-tarief enkel geldt voor maaltijden met een beperkte houdbaarheid van maximaal twee dagen. Maaltijden die langer houdbaar zijn, blijven belast aan 6%.
Pascal De Greef, CEO van Comeos: “We betreuren uiteraard de beslissing om het btw-tarief voor de afhaalmaaltijden te verhogen van 6% naar 12%. Deze maatregel is slecht nieuws voor de koopkracht van de consumenten, het is ook een zware dobber voor onze bedrijven maar tegelijkertijd waarderen we dat er nu duidelijkheid is over de modaliteiten. De regering heeft gekozen voor een heldere definitie, waardoor alle spelers weten waar ze aan toe zijn. Dit zorgt mee voor een gelijk speelveld tussen supermarkten en onze horeca.”
Comeos blijft zich inzetten voor transparantie en werkbare oplossingen voor alle betrokken sectoren. We zullen de impact van deze maatregel nauw opvolgen en blijven in dialoog met de overheid om de belangen van onze leden te verdedigen.
bron: comeos.be